• 学科ニュース

卒業生からの便り:米国での仕事

2015.11.26

  • 学科コラム

 英語英米文学科の卒業生で、現在オレゴン州在住の Durham 典恵さんについて、9月にこのHPでご紹介しましたが、今回、在学生の方に向けてお手紙を写真とともに送ってくださいました。米国での就職と学校勤務をされる経緯について記されています。ご紹介いたします。 写真のうち4枚は、勤務されている小学校での授業風景や同僚の方と一緒の写真です。2枚は、店先に並べられたかぼちゃの写真と、ご家族が作られたパンプキンパイの写真です。ハロウィーンナイトには、100人以上の子どもさんが家をノックされるとのことでした。まさに本場のハロウィーンですね。

  • eibun1126-1.jpg
  • eibun1126-8.jpg

 私は1995年1月に結婚のためアメリカへ永住することになりました。結婚してはじめの4年間はニューヨークという大都市に住みましたので、日本企業もたくさんあり、日本人にとっての就職も選択の幅があり、就職もあまり悩むことはありませんでした。 しかし、その後、オレゴン州へ引っ越し、子供も生まれ、オレゴンの州都、ポートランドではなく、海岸辺りの小さな観光の町に住むことなりました。娘がキンダーガーテンへ上がるころ(5才)、そろそろ仕事を探すことにしました。その時、何の仕事をすればよいのか大変悩みました。日本企業どころか、アジア人もあまりいません。人種のるつぼといわれるアメリカでさえ、私の住んでいるような小さな田舎町へ行くと、白人しかいません。観光の町なので、ホテルやお土産物のお店ならたくさんあります。しかし、私はそれまで、日本関係以外の職場で働いたことがなかったため、そういうところで働く自信がそのころの自分にはありませんでした。それに自分はどうしても学校関係で働きたかったのです。しかし、日本で英語教員をしていたからといって、アメリカで英語を教える力が自分にはないことは分かっていました。英語をアメリカ人に教えるのはやはりここで生まれ育ったネイティブのアメリカ人しかない、私には到底できないこととあきらめそうになりました。このときこそ自分には英語しかなく、その他のスキルが何もないことを残念に思ったことはありませんでした。英語は手段でしかなく、アメリカに住むと英語がしゃべれるのは当たり前。自分にはそれプラスが無い、と何もできない自分を悔やしく思いました。

 悩みながらも新聞の就職欄をながめていると、近所の小学校に"Wanted, staff in the Developmental classroom"という文字が目にとびこんできました。Developmental Classroomとはいわゆる、障害児学級(支援学級と最近は言うのでしょうか)です。障害のある子どもたちになら、もしかしたら私にも教えることができるかもしれない、と一応面接を受けることにしました。校長先生は若くはつらつとした方で、私が日本で英語教員の資格があると知ると、すぐに採用してくださいました。配属されたクラスには私より若い厳しそうな担任の先生と他に4、5人のスタッフがいました。子どもたちはキンダーから5年生まで約10人くらいいて、ダウン症、自閉症、小児麻痺等の障害を持っていました。その子たちはうまく言葉を話すことができないため、その言葉を聞き取るのもはじめは大変でした。それよりも、このクラスの先生が大変厳しい方でした。10秒ルールといって、子供に何かをしてほしい、例えば"Please sit down"と言って、その子が椅子に座るまでの間10秒心の中で数えて、待たなければいけませんでした。障害児ですから反応が遅く、なかなか座ろうとしません。私は心の中で10秒数えて、今度は"You need to sit down"と言わなければなりません。さらに10秒待ってそれでもぐずぐずして座らないと、"That's not listening"と言いながら、その子の腕をとって椅子に座らせます。しかし、その10秒は大変長く感じられ、少しでも急いで数えると、担任の先生はそれを陰で聞いていて、"That's not 10 seconds, Mrs. Durham!"と怒鳴られてしまいます。
 アメリカの童謡を歌う音楽の時間もあって、スタッフが交代にその授業をリードします。初めて私の番が回ってきたときは、頭でわかっていたつもりでも、この国で育っていない私にはなかなかうまく歌えません。それから毎晩、5才の娘とお風呂に入って、一緒に歌を歌って練習したのを覚えています。その他、障害児を教えるにあたって細かいやり方がたくさんあって、慣れるまでに時間がかかりました。

  • eibun1126-2.jpg
  • eibun1126-3.jpg

 あるとき、担任の先生にその日は相当怒鳴られ、気持ちがふさいでいた日、子どもたちを一列に並べて一緒にホールを歩いていたときです。突然小さな手が私の手を包みました。ふと見ると、ニコラスという小児麻痺の男の子がニコニコ笑顔で私を見上げています。本当はニコラスに列に戻るよう指示しなければならないのですが、そのまま手をつないで歩き続けました。すると先生が後ろから、"Nicholas, you go back in line!"と注意しました。ニコラスはすごすご自分の列に戻りました。ニコラスは私と手をつなぎたかったんだ、とその心に涙が出そうになりました。それ以降、ニコラスはいつも私についてくるようになりました。私のことを気に入ってくれる生徒もいるんだ、と少しづつ自信を取り戻すようになりました。その学校には、一年半いました。 次に採用された学校も同じく障害児学級でしたが、前のクラスと違い、秩序の全くない、まるで託児所のようなところでした。私はいつも通りにやっているだけなのに、私の障害児に対する教え方や、やり方に、皆感心している様子でした。その学級では前と比べて、ずいぶん私は重宝されました。後で聞くと、前の学校の先生はここClatsop Countyでは一番スキルのある先生だったようです。その先生は特に自閉症児専門で、その後も私はその先生の授業の見学に行ったり、相談に行ったりする間柄になりました。

eibun1126-4.jpg

その後は幅を広げ、ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), RAD (Reactive Attachment Disorder)、などの障害のある生徒の集まるBehavioral Classや、現在はOne On One(一対一)で高機能自閉症児の担当をしています。中学生で全ての教科を手助けするため、毎日予習、復習に余念がありません。

今後はステップアップのためと、専門のスキルを身に着けるため、スピーチパソロジー(Speech language Pathology Assistant)の勉強をしているところです。
安田の英文科の皆さん、そしてこれから教職を志す皆さん、教師は素晴らしい職業です。それと同時に、常に自分の生き方が問われる職業でもあります。英語教員を目指している方もこれからは英語だけではなく、どんどん他の事にも挑戦してください。そして、常に自分の能力のみならず、自身を磨いてください。Where there is a will, there is a way, のことわざ通り、Never give up, Never too late, の精神で自分の人生を切り開いていってください。陰ながら皆さんのことを心から応援しています。
P.S. Don't forget to relax and enjoy it!

A former Yasuda student,
Norie' Durham

  • eibun1126-7.jpg
  • eibun1126-5.jpg

以下、原文

I immigrated to America in January, 1995 through marriage and became a permanent resident. We lived in Manhattan, New York for the first four years of our marriage. In New York City, there were many Japanese companies and tens of thousands of the Japanese living in the city, so I had ample opportunities to find a job related to Japan. I was hired by a Japanese travel company and worked there for about three years.

After that, we moved to Oregon and our daughter was born shortly after. By the time our daughter was 4 or 5, I was ready to go back to work. By then, we moved to the north coast of Oregon where there are no Japanese companies and very few Japanese people. I started to search for a job, but there were no Japan related jobs in a small town like Seaside. There are many hotels and souvenir shops, but I really wanted to teach at school. I just did not know what to teach. I taught English at school in Japan, but that does not mean that I can teach English at school here. One day, I was looking through the classified ads in the paper as I always did, and I found an ad that said, "Wanted, staff in the Developmental classroom." When I saw that, I thought that maybe I can teach Special Needs children. I went to an interview and was hired right away, once the principal who interviewed me learned that I had a teaching license. He didn't even question that it was obtained in Japan.

In the developmental classroom, there was a classroom teacher and 4, or 5 assistants. There were about 10 students with Down syndrome, Autism, Cerebral Palsy, and with other disorders (Kindergarten through 5th grade). Most students had speech disorders, so it was hard to comprehend what they were trying to say. The classroom teacher was very organized and knowledgeable, but very strict to her assistants. One of the basic rules that we had to learn and get used to was the "ten second rule." Whenever we tell a student to do something, we must wait exactly 10 seconds before repeating the directives. We do this because these special needs students require time to process what the teacher is telling them to do. For example, if I wanted a student to sit down in the chair, first, I would say, "Please sit down," and silently count out 10 seconds. If the student didn't comply, I would say, "You need to sit down, " and then, count up to 10 again. If the student still wouldn't sit down, I would say, "That's not listening," and I'd escort him to the chair and have him sit down. What I learned from this was that ten seconds is a LO-NG time! My teacher had ears and eyes on the back of her head, and she was always watching us! If I counted to 10 too quickly, she would immediately know, and tell me sternly, "That's not ten seconds, Mrs. Durham!"

I sometimes had to lead Music Time. Music Time was a time that we sang children's songs together like "Mary Had a Little Lamb." When I first led Music Time, I did not do it well because I was not familiar with some of the old American children's songs. I practiced singing the songs with my 5 year-old daughter in our bath time. (My daughter loved it!)

One day, when the classroom teacher was especially critical of me, my heart sank. When the students were lined up in line, and we were all walking down the hall, suddenly, a small and warm hand touched my hand. I looked down, and there was Nicholas smiling at me. I knew right away that Nicholas was not supposed to walk with me like this. He should have been in line, but I didn't want to tell him to go back in line. I held his hand and walked with him a few steps. Suddenly, the teacher yelled, "Nicholas, go back in line, please!" As I let go of his hand, I had tears in my eyes knowing that he wanted to hold my hand and walk with me. Since then, Nicholas always followed me and he became my buddy.

A year later, I changed schools and I was placed in the developmental classroom again. The classroom was completely different from the previous one. It was not organized or structured at all. It was more like daycare. In that classroom, unexpectedly, staff were impressed and appreciated the skills I demonstrated. Later, I heard that the teacher at the previous school was one of the top skilled Special Needs teachers in Clatsop County. She is also an autism specialist. Even after I left that previous school, I sometimes went to observe her class and asked her questions. She always welcomed me.

In recent years, I have worked with students with ADHD (Attention Deficit Hyperactivity disorder) and RAD (Reactive Attachment disorder) in the behavioral classroom. In the last two years, I have worked with a high functioning autistic student one on one. I help him with school work in a regular classroom setting.

I am also interested in the speech therapy field and I am currently studying speech pathology to become a Speech Language Pathology Assistant. Teaching is a wonderful occupation.

Teachers touch students' hearts. I would like to suggest that the Yasuda Eibunka students should study not only English but also acquire other skills in addition to language ability. Being able to use English freely as a tool opens up a door to your future. Please do not give up easily on your dream, and stick to whatever you're working on once you decide what you want to do in life. Where there is a will, there is a way. And don't forget to relax and enjoy it!

A former Yasuda student

Norie' Durham